“Hidup ini umpama roda, sekejap kita di atas dan sekejap kita di bawah..meskipun kita berada di bawah jangan pernah berputus asa dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menggerakkan roda hidup kita agar kembali berputar ke depan ke destinasi yang ditujui dalam mencapai kebahagiaan dan kecemerlangan hidup dalam redha Allah swt…”


(◕‿◕✿) THANK YOU. I'LL FOLLOW YOU BACK!!!

GEMBIRA DARI DALAM


GEMBIRA DARI DALAM

Masalah sesetengah orang adalah, sukar untuk mencari kegembiraan. Bingung apa nak buat untuk jadi gembira.

Untuk gembira segembira yang mungkin mereka mencari sumber-sumber dari luar diri misalnya dengan mendengar lagu, pergi ke tempat-tempat hiburan, berjalan-jalan, tengok cerita lawak, menonton wayang atau berkaraoke bersama kengkawan.

Sumber-sumber kegembiraan dari luar diri biasanya sekejap. Kesannya pendek.

Tapi, sumber kegembiraan dari dalam diri kesannya lama. Kegembiraan dalam diri datang 100% dari hati.

Kegembiraan dari dalam diri akan muncul bila Anda menolong orang lain. Pendek kata, bila Anda seorang yang helpful, anda akan menemui kegembiraan.

Tolong menggembirakan orang lain, Anda sebenarnya menolong menggembirakan diri Anda sendiri tanpa Anda sedari.

Dalam proses menolong orang, Anda akan menemui makna hidup Anda dan untuk apa Anda dilahirkan. Fikiran Anda akan bebas dari memikir hal-hal negatif termasuk masalah Anda. Kesannya, membentuk diri Anda ke arah berfikiran positif langkah demi langkah.

Setelah menolong orang, Anda akan rasa bahagia. Tiba-tiba muncul ketenteraman di dalam jiwa.

Kemudian, tatkala pertolongan Anda memberi kesan, Anda akan jadi gembira, cukup gembira sehingga Anda tersenyum ketika tidur.

Inilah yang dimaksudkan dengan kegembiraan dari dalam diri. Walaupun Anda boleh memprolehi kegembiraan dengan mendengar lagu, berbual-bual, jenjalan, membeli-belah, memancing atau bersukan, tiada lain yang boleh mengalahkan kegembiraan tiap kali Anda menolong orang, apatah lagi orang yang Anda tolong mengucap terima kasih berulang-ulang kali hingga Anda rasa benar-benar terharu.

Ada berbagai cara untuk jadi gembira. Saya dah cuba melalui kedua-dua cara. Saya cari apa makna kegembiraan dari luar diri dan kegembiraan dari dalam diri. Kali ni saya memberitahu apa yang membuat saya benar-benar gembira walaupun berbasikal dan berenang juga membuat saya gembira.

Paling gembira adalah ketika saya berjaya membantu Anda juga pembaca-pembaca blog iMotivasi merubah diri dari yang negatif menjadi positif, dari yang baik menjadi semakin baik.
Saya tak pernah jumpa, kenal atau berbual dengan Anda juga pembaca-pembaca lain, namun ucapan terima kasih cukup membuat saya gembira. Terus tiba-tiba rasa bersemangat pula jadinya.

Apabila orang mengucapkan terima kasih pada Anda, sudah tentu Anda juga makin bersemangat untuk memberi lebih banyak pertolongan di lain ketika, di lain masa.
Jika Anda sedang di landa masalah, sedang dilanda kemurungan atau sedang mencari-cari cara bagaimana untuk menjadi gembira atau ceria, cari sesiapa untuk boleh Anda bantu bermula dengan sekecil-kecil pekerjaan.

Bantulah dengan niat untuk mencari kegembiraan di dalam diri. Saya percaya apa yang Anda cari, sudah tentu Anda akan jumpa.

Ia akan sedikit ‘kabur’ pada permulaan. Anda akan rasa sedikit kekok.

Bila dah selalu menolong dengan niat untuk mencari kegembiraan, Anda akan mulai rasa kesannya. Lakukan dengan penuh keikhlasan, buat saja tanpa memikir akan mendapat balasan.
Trust me. I’ve been there! Pengalaman mengajar saya cara mencari kegembiraan dan bagaimana untuk mengekalkannya.

Saya dah lalui, saya dah rasa. Sekarang giliran Anda pula. Jika saya boleh, bermakna Anda, pembaca-pembaca blgo iMotivasi dan sesiapa jua di luar sana pun boleh buat.

Untuk gembirakan diri sendiri, gembirakan orang lain dulu segembira yang mungkin, seboleh yang mungkin terutama jika mereka di landa kesusahan emosi. Apa kesannya?

Anda akan jadi bersemangat mengharungi dugaan hidup. Semangat yang orang cari-cari ketika berhadapan dengan dugaan.

Bercakap pasal dugaan, saya banyak mengharugi pelbagai jenis dugaan di dalam kerjaya, sukan dan kewangan. Membantu orang lain membuat saya makin bersemangat, jika tidak sudah tentu saya ambil jalan mudah - berhenti dari terus berusaha.


Pecah Kaca..Pecah Cermin..Sudah Baca..Sila lah Komen.. :)

0 si comel rama-rama:

Post a Comment

Sila berhemah dalam memberi setiap komen atau cadangan. Terima kasih kerana menghargai blog ini.
Setiap ilmu yang dikongsikan ada manfaatnya.
Boleh menggunakan tag HTML seperti:
<b>, <i>, <a>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...