“Hidup ini umpama roda, sekejap kita di atas dan sekejap kita di bawah..meskipun kita berada di bawah jangan pernah berputus asa dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menggerakkan roda hidup kita agar kembali berputar ke depan ke destinasi yang ditujui dalam mencapai kebahagiaan dan kecemerlangan hidup dalam redha Allah swt…”


(◕‿◕✿) THANK YOU. I'LL FOLLOW YOU BACK!!!

BELAJAR KETIKA BERMAIN


BELAJAR KETIKA BERMAIN

IBU bapa digalakkan meluangkan waktu bermain bersama anak-anak semasa di peringkat awal lagi bagi memupuk nilai positif serta membina hubungan erat dengan mereka.

Menurut Pakar Psikologi Perkembangan yang juga Pensyarah di Kolej University Sunway, Elaine Yong, umur kanak-kanak di antara tiga hingga enam tahun dikategorikan sebagai peringkat awal iaitu tempoh paling penting dalam kehidupan seseorang.

Dalam tempoh itu, kanak-kanak cepat belajar serta minda berkaitan logik dan asas mula berkembang. Apa yang dialami kanak-kanak dalam tempoh itu boleh membentuk hubungannya dengan orang lain pada masa depan serta mempengaruhi pandangannya terhadap dunia.

Katanya, kanak-kanak pada peringkat usia berkenaan mula memahami ada keluarga, rakan dan ramai lagi individu di dunia sekali gus bermulalah proses perkembangan kognitif.

Mereka punya sikap ingin tahu serta mula menguji keupayaan diri dengan memanjat kerusi meja dan seumpamanya.

Menurut Elaine, bermain amat penting bagi kanak-kanak menempuh proses pembelajaran.

“Bermain boleh mengajar kanak-kanak banyak benda yang mereka mungkin tidak tahu. Apabila berlari di luar rumah, mereka akan dapat rasa lebih sakit apabila terjatuh di atas jalan bertar berbanding di atas padang rumput.

“Apabila menendang bola, mereka mula belajar kekuatan yang lebih diperlukan untuk bola itu pergi jauh,” katanya.

Elaine menyarankan supaya ibu bapa menganggap waktu permainan itu penting sebagai satu cara pendidikan tidak formal kepada anak-anak.

Apatah lagi, kanak-kanak mempunyai waktu tumpuan yang singkat, oleh itu untuk duduk serta bercakap dengan mereka adalah tidak praktikal dan berkesan.

Ibu bapa yang mengajar anak-anak mereka semasa bermain mendapati anak terbabit lebih mudah memahami apa yang diajar dan membantu membina hubungan lebih kukuh antara ibu bapa serta anak.

Contohnya, apabila kanak-kanak terjatuh dan luka, ibu bapa boleh menenangkan mereka tanpa rasa panik. Anak itu juga akan belajar yang ibu bapa adalah orang yang boleh dipercayai untuk menjaga mereka dan membantu menangani masalah mereka. Jika ibu bapa panik dan kelam kabut disebabkan perkara remeh-temeh, kanak-kanak akan belajar tabiat negatif itu yang akan terbawa-bawa hingga dewasa.

Terbukti bahawa pergerakan fizikal (mobiliti) membolehkan kanak-kanak mengembangkan keupayaan intelektual baru. Aktiviti fizikal membantu kanak-kanak menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling dengan lebih mudah kerana apabila mereka bergerak, ketika itu mereka melihat dan mengalami lebih banyak perkara.

“Pada umur tujuh tahun, kanak-kanak mula mengaitkan pelbagai konsep.

“Jika kanak-kanak itu mempunyai asas kukuh yang dibina di peringkat awal kanak-kanak, mereka akan lebih mudah dipengaruhi dan lebih mudah membezakan antara yang betul dan salah,” katanya sambil menambah, ada kalanya datuk dan nenek juga memainkan peranan sebagai ibu bapa.



Pecah Kaca..Pecah Cermin..Sudah Baca..Sila lah Komen.. :)

0 si comel rama-rama:

Post a Comment

Sila berhemah dalam memberi setiap komen atau cadangan. Terima kasih kerana menghargai blog ini.
Setiap ilmu yang dikongsikan ada manfaatnya.
Boleh menggunakan tag HTML seperti:
<b>, <i>, <a>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...