“Hidup ini umpama roda, sekejap kita di atas dan sekejap kita di bawah..meskipun kita berada di bawah jangan pernah berputus asa dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menggerakkan roda hidup kita agar kembali berputar ke depan ke destinasi yang ditujui dalam mencapai kebahagiaan dan kecemerlangan hidup dalam redha Allah swt…”

(◕‿◕✿) THANK YOU. I'LL FOLLOW YOU BACK!!!

KORANG MINAT TAUGEH ???


KORANG MINAT TAUGEH ???

hehehehh.... .......mesti ramai suka makan taugeh...... .nak pulak
campur dlm char kuey teow.......hmmm rangup...... ......tapi nak beli
taugeh tu kene buat eksperimen dulula...... ....

beli sket, jgn makan dulu........ .sebaliknya simpan dulu utk 3
hari........ ..pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari
camane...... .....dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih
berseri tu.......... ..

keputusan yg mungkin boleh didapati.... ......lepas 3 hari bau taugeh
tu hanching semacam..... ....bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka
air kencing..... ......dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler
putih berseri..... ........kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera
senang jer, kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang
rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja........

nih info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2
penanaman taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya
nun alip........ ....siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing
utk disiram pada pokok2 taugeh tu.......... ..

dan kenapa taugeh jodik mangsa?..... ....sebabnya taugeh ni jenis pokok
menyimpan air siraman bulat2 terus dlm batangnya... .....tak spt
sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman
masuk ketanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis
berjalan utk penyerapan zat2 dari baja........ ......

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis. ......... ....tu sbbnya kalau
simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham.... ......... .

so bagitaula kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching dgn taugeh2 bumiputera.. ......... ...



Pecah Kaca..Pecah Cermin..Sudah Baca..Sila lah Komen.. :)

0 si comel rama-rama:

Post a Comment

Sila berhemah dalam memberi setiap komen atau cadangan. Terima kasih kerana menghargai blog ini.
Setiap ilmu yang dikongsikan ada manfaatnya.
Boleh menggunakan tag HTML seperti:
<b>, <i>, <a>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...